Herkese merhaba! Bugünkü yazımızda gelişen teknolojiyle birlikte hayatımızda iyice yer edinmeye başlayan “3D teknolojisi” ni ele aldık. 3D teknolojisinin tanımından, ortaya çıkışından, uygulamalarından ve 3D tasarımdan bahsedeceğiz. İyi okumalar!

3D Teknolojisi Nedir?

3D (Three Dimensional) ya da stereoskopi tanımı, ilk kez 1838 yılında Sir Charles Wheatstone’ın, derinlik algısını; benzer üst üste bindirilmiş iki görüntüden 3 farklı boyutu algılamak olarak tanımlamasıyla başladı.

Günümüzde 3D teknolojisi, Wheatstone’un kendi stereoskopunu geliştirip, sabit resimleri görüntülemek için kullandığı zamana göre çok daha ileride. Şimdi sinemalarda, evlerimizde, oyunlarda, ofislerimizde 3D teknolojisinden faydalanabiliyoruz.

Bir objeye önce bir gözümüzü kapatıp bakalım, sonra kapalı olanı açıp diğerini kapatalım. İki taraftaki görüntü, aşağıdaki resimde olduğu gibi ufak bir fark dışında neredeyse aynı olacaktır. Sağ ve sol gözümüzle gördüğümüz görüntü beyine gider ve bu benzer görüntüler dengelenerek birleştirilir. Günümüz modern 3D teknolojisinin başlangıç noktası da bu prensiptir.

3D Teknolojisi - stereoskopi

3D teknolojisinin uygulamaları arasında 3D modelleme, 3D tasarım, 3D baskı, 3D görselleştirme, 3D görüntüleme vb. yer almaktadır.

3D Tasarım-Modelleme Nedir?

3D teknolojisinin en temel uygulaması ‘3D modelleme’ dir diyebiliriz. 3D modelleme, herhangi bir nesnenin veya yüzeyin üç boyutlu halinin oluşturulmasıdır. 3D modelleme süreci, tamamen canlandırılabilen bir dijital nesne üretir. Bu işlem simüle edilmiş yazılım içinde, bilgisayar grafikleri kullanılarak yapılır.

3D modelleme, genellikle kullanıcı tarafından elle yapılır. Fakat bazı durumlarda otomatik yapılabilir. Otomatik yapılan 3D modellemeler, daha önce yapılmış algoritmalara belli değerlerin girilmesiyle veya 3D tarayıcı gibi çeşitli tarama cihazlarıyla yapılabilir.

3D modeller, video oyunları, filmler, mimari, illüstrasyon, mühendislik ve ticari reklam dahil olmak üzere çeşitli ortamlarda kullanılır.

3D Yazıcı (Printer) Nedir?

3D teknolojisinin en somut örneği de 3d yazıcılardır.

3D Printer

3D yazıcı bilgisayar verisini el ile tutululabilir gerçek nesnelere dönüştüren bir makinedir. Katmanlama yöntemiyle üç boyutlu nesneler oluşturmak için bilgisayar destekli tasarımı (CAD) kullanır. Bu makineler geleneksel imalat yöntemleri kullanılarak üretilme imkanı olmayan karmaşık geometriye sahip parçaları üretebilmektedir.

3D yazıcılar, eklemeli imalat olarak nitelendirilen bir üretim yöntemi ile çalışırlar. Yani tüm yazıcılar baskılarını katmanlar halinde çıkartırlar. Baskının katmanlaştırılmasının da farklı teknikleri vardır ve bu teknikler 3D yazıcıların çeşitlere ayrılmasına sebep olur.

 

 

3D baskı, şekil, boyut, sertlik ve renk bakımından değişen nesneler oluşturmak için plastikler, kompozitler veya biyo-materyaller gibi katmanlama malzemeleri içerir. Baskı için birçok hammadde kullanılsa da genellikle filament diye nitelendirilen termo plastik materyaller kullanılır.3D Printer

3D teknolojisinin en yaygın ve somut örneği olan 3D yazıcı, aklınıza gelebilecek hemen hemen tüm endüstrilerde kullanıldığından, birçok teknoloji ve malzeme biçimini kapsar. Bunu, sayısız farklı uygulamaya sahip çeşitli endüstrilerde görebiliriz.

Birkaç örnek verecek olursak:

  • tüketici isteğine yönelik ürünler (gözlük, ayakkabı, tasarım, mobilya),
  • endüstriyel ürünler (üretim araçları, prototipler, fonksiyonel son kullanım parçaları),
  • diş ürünleri,
  • protezler,
  • mimari ölçekli maketler,
  • fosillerin yeniden yapılandırılması,
  • eski eserlerin çoğaltılması,
  • adli patolojide kanıtların yeniden yapılandırılması,
  • film sahne ürünleri.

Microsoft’un 3D Teknolojisi Adımı

Microsoft, 2017 yılında ünlü 3D optimizasyon yazılımı şirketi Simplygon’u satın alındı. Simplygon; aralarında Ubisoft, Rockstar, Bethesda ve Naughty Dog gibi oyun dünyasının devlerinin de bulunduğu birçok şirket tarafından, otomatik 3D optimizasyon işlemi için kullanılıyor.

Microsoft, bu hamlesinden sonra New York’ta Windows10 etkinliği düzenledi. Etkinlikte tanıttığı en önemli özelliklerden birisi “3D for Everyone” (Herkes için 3D) adı verilen uygulaması idi. Microsoft bu hamleyle birlikte 3D teknoloji altyapısını güçlendirmeyi hedefledi. Herkes için 3D uygulaması sayesinde bilgisayarda veya sanal gerçeklik (virtual reality) ve karma gerçeklik (mixed reality) platformalarında 3D nesneler oluşturulup paylaşılabiliyor.

Aynı zamanda özellikle çocukların yıllardır vazgeçilmezi olan Paint uygulamasının yeni versiyonu olan Paint 3D’yi kullanıma sundu. Bu sayede Paint 3D’de Microsoft Surface Pen’i kullanarak kolayca 3D nesneler oluşturulabilir hale geldi.

Bu gelişimler 3D teknolojisi dünyasında büyük yankı uyandırdı.

Dünyanın 3D Baskı ile Üretilen İlk Okulu: Madagaskar-2021

Bu proje 3D teknolojisi çerçevesinde; okul binasının taşınabilirliğini, maliyetini ve verimini test etmek amaçlı kuruluyor. Bu proje 3D Yazıcı ile sadece binanın dışının üretilmesini değil aynı zamanda okul içerisinde ihtiyaç duyulacak malzemeleri de yerel kaynaklı malzemeler ile üretmeyi ve çevresel etkilerini en aza indirmeyi amaçlar. Tüm bu süreç güneş enerjisi ile enerji sağlanması, internet erişimi, sıra ve sandalyelerin üretimi gibi birçok ihtiyacı da içeriyor.

Karbondioksit emisyonlarını azaltmak için her bölmenin geri dönüştürülmüş 3D baskılı beton agregadan inşa edilmesi planlanıyor. Dış cephede ise kullanılan çimento miktarını azaltan bir madde tercih edilmiş. Mortazavi Stüdyosu, tekstilde yaygın olarak kullanılan Madagaskar baskısından 3D yazıcı ile basılabilecek ve iç duvarlarda tekrarlanabilecek bir rölyef kalıbı tasarlamış ve bu deseni de yapıya dahil etmiş. Binanın Madagaskar peyzajında var olan doğal renklere uyum sağlaması için renkleri agregaya entegre etmiş.

3D Teknolojisi

Böylece neredeyse tamamı 3D yazıcı ile basılmış bir okul ve çevresi inşa edilmiş olacak. Bu inşaat tamamlandığında, yapının dünyadaki ilk 3D baskı okulu olacağına inanılıyor.

1800’lerin ortasında Wheatstone’un geliştirdiği stereoskopun, üst üste bindirilmiş iki benzer sabit resimden 3 farklı boyutu algılamasıyla başlayan yenilik, günümüzün 3D teknolojisinin temellerini attı. Daha sonra 3D modelleme, 3D tasarım, 3D baskı, 3D görselleştirme, 3D görüntüleme gibi alt başlıkları ortaya çıktı. Bugün; otomotiv, mühendislik, sinema, mimarlık, kuyumculuk, sanat, eğitim, tekstil, medikal gibi birçok alanda kullanılır hale geldi. Ve 3D teknolojisi her geçen gün gelişmeye devam etmektedir.

 

Eklemeli İmalat Yazımız İçin Buraya Tıklayabilirsiniz 

Video Önerisi: https://www.youtube.com/watch?v=j9qQEAa06ik

 


Aze Banu KOCA

What's Your Reaction?

hate hate
0
hate
confused confused
0
confused
fail fail
0
fail
fun fun
0
fun
geeky geeky
0
geeky
love love
0
love
lol lol
0
lol
omg omg
0
omg
win win
1
win